Meervoudige intelligenties

Bron: 
Materiaal interne vorming “Werken met verscheidenheid in de klas”,  Arteveldehogeschool 27 januari 2009

Onderwerp:
Iedereen heeft eigen talenten.

Doelen:

  • Kennismaking
  • Tonen dat we allen verschillend zijn
  • Tonen dat iedereen talenten heeft

Instructie:
De opdracht wordt uitgevoerd voor groepjes van 4 à 5 deelnemers. De opdracht bestaat uit 2 delen:

STAP 1: De groepsleden krijgen de instructie om enkele opdrachten individueel of per twee uit te voeren bvb. touwtje springen, een gedicht schrijven, rekenopgaven oplossen,... Elke opdracht laat een andere intelligentie aan bod komen. Instructie:

    • Je hebt 10 minuten de tijd
    • Kies een aantal opdrachten die je uitvoert of voorbereidt
    • Sommige opdrachten moeten individueel uitgevoerd worden, andere per 2. Je zoekt dan een partner.

Voorbeeldopdrachten

 STAP 2: nadat iedereen van je groepje stap 1 uitgevoerd heeft, openen jullie de omslag en voeren jullie samen de tweede opdracht uit. 

    • Heb je een idee hoe het komt dat je voor bepaalde opdrachten hebt gekozen?
    • Bepaal voor de verschillende opdrachten die je uitvoerde / graag wou uitvoeren tot welk domein ze behoren.

Opdrachtblad stap 2

Meer informatie over meervoudige intelligenties vind je hier.

Nabespreking:

    • Hoe is de opdracht verlopen? Hebben jullie allemaal voor dezelfde opdrachten gekozen? Waarom wel / niet?
    • Wat heeft deze opdracht te maken met omgaan met diversiteit?