Ik ook

Bron:

http://www.vormen.org/AllemaalAnders/IkOok.htm

We zijn allen uniek en onvervangbare wezens, soms maakt een bijzonderheid ons trots, maar soms ook verlegen of zelfs beschaamd. We kunnen echter niet ontkennen dat we allen menselijke wezens zijn en dit brengt ons dichter bij elkaar.

Onderwerp:

de verschillen tussen mensen, maar ook de gelijkenissen.

Doelstellingen:

  • Kennismaking
  • Tonen dat we allen verschillend zijn
  • Tonen dat we allen gelijk zijn aan elkaar Instructies:
  • Iedereen, inclusief begeleiders, zet zich in een cirkel op stoelen
  • Vragen aan de deelnemers om te zoeken naar een persoonlijk kenmerk of iets dat ze beleefd hebben dat hen uniek maakt en dus niet met de anderen in de groep ‘gedeeld’ wordt.
  • Starten bij een willekeurig persoon die zijn of haar unieke eigenschap luidop zegt.
  • Indien niemand anders dezelfde belevenis of eigenschap heeft, wordt verder gegaan met de persoon naast hem/haar.
  • Indien toch iemand anders dezelfde eigenschap of belevenis heeft, moet deze ‘Ik ook’ luidop roepen. (Eventueel kan gevraagd worden aan iedereen die ook deze eigenschap heeft op de schoot te gaan zitten). De persoon die aan de beurt is, doet een nieuwe poging en moet een nieuwe eigenschap luidop roepen.
  • Zo trachten we de cirkel volledig rond te gaan. Eventueel kan een tweede ronde starten.
  • Een tweede deel van dit spel bestaat uit het zoeken naar gelijkenissen. Iedereen blijft in de cirkel zitten. Er wordt 1 stoel weggenomen (willekeurig persoon) en deze persoon start met het zoeken naar een eigenschap waarvan hij of zij denkt dat anderen dezelfde eigenschap of belevenis hebben. Ook dit wordt luidop geroepen.
  • Iedereen die diezelfde eigenschap heeft, moet nu rechtstaan en een andere stoel opzoeken. De persoon die geen stoel meer vindt, is nu aan de beurt. (soort stoelendans)

Evaluatie vragen:

  • Wat was het makkelijkst: zoeken naar zaken die ons uniek maken of zoeken naar gelijkenissen?
  • Wanneer vinden we het aangenaam uniek en verschillend te zijn? Wanneer vinden we het aangenaam gelijkaardig te zijn aan anderen?
  • Als je denkt aan de zaken die jou verschillend maken van mensen uit deze groep, zijn er anderen (die niet in deze workshop zitten) die deze eigenschap wel hebben? Het is belangrijk dat er voldoende tempo in dit spel zit, bv. de deelnemers niet te lang laten nadenken over hun unieke of gelijke eigenschappen. Indien de eigenschappen te simpel zijn (bv. ik heb armen en benen) kan je vragen om dieper na te denken over de eigenschappen (vragen kunnen ook wat gestuurd worden door begeleiders die mee participeren aan deze activiteit).