Cultionary

Bron:    http://www.vormen.org/AllemaalAnders/Cultionary.htm

Wat is jouw eerste indruk van iemand van een ander land? 
Hoe zou je die indruk tekenen? 
Als je Pictionary een leuk spelletje vindt, zal je dit vast en zeker ook graag spelen.

Inhoud   Beelden, stereotypen en vooroordelen

Doelstellingen 

• Stereotypen en vooroordelen die we over anderen hebben ontdekken. 
• Werken met beelden die we van minderheidsgroepen hebben. 
• Leren begrijpen hoe die stereotypen functioneren in de realiteit.

Tijd 45 minuten tot 2 uur (afhankelijk van de grootte van de groep)

Groepsgrootte  Zelf te kiezen

Nodige materialen  

• Woordenlijst (met zaken die getekend moeten worden). 
• Flapbord en stift om de scores bij te houden. 
• Papier (A4) en stiften om te tekenen (voor elke groep). 
• Plakband of duimspijkers om de tekeningen op te hangen.

Instructies

  1. De deelnemers vormen teams van 3 à 4 personen.
  2. Elk team neemt pen en papier, en gaat, om zo weinig mogelijk hinder van de anderen te ondervinden, op een afstand van de andere teams zitten.
  3. De spelleider roept uit elk team een deelnemer naar voren en geeft hen een woord dat ze in een tekening moeten omzetten.
  4. Dit woord tekenen ze voor hun medespelers. Er mogen in de tekening geen letters, noch cijfers gebruikt worden. Ook mag er niet gesproken worden.
  5. De medespelers mogen geen vragen stellen, enkel mogelijke antwoorden geven.
  6. Wanneer een woord geraden is, moet het team luid roepen. Vervolgens wordt de score op het scorebord opgeschreven.
  7. Na elke ronde wordt aan de tekenaar gevraagd het woord op de tekening te schrijven.
  8. Vervolgens is een andere medespeler aan de beurt om te tekenen (zodat iedereen aan de beurt komt).
  9. Op het einde worden de tekeningen van de verschillende groepen naast elkaar gehangen. Zo kunnen de verschillende interpretaties / tekeningen / beelden van het woord gemakkelijk vergeleken en besproken worden.

 Verslag en evaluatie

Doe deze evaluatie in kleine groepjes (in de teams).

Stel volgende vragen: 
• Vonden jullie het een moeilijke activiteit? Waarom? 
• Bekijk en vergelijk de verschillende tekeningen aan de muur. Komen de beelden overeen met de werkelijkheid? 
• Waarom heb je gekozen om een woord op die manier te tekenen? 
• Waar komen die beelden vandaan? 
• Zijn het positieve of negatieve beelden? 
• Welk effect kunnen die beelden hebben op relaties met de bedoelde mensen?

Tips voor de begeleider

Als je een kleine groep hebt, kan je Cultionary ook in één groepje spelen. 
 
Wees je ervan bewust dat veel mensen vinden dat ze niet kunnen tekenen. Moedig ze daarom aan, en benadruk dat het gaat om het spel en niet om de artistieke waarde van de tekeningen. 
 
Deze activiteit zal voornamelijk de meer algemene en directe stereotypen die we over andere mensen hebben tot uiting brengen. Het is erg creatief en heel leuk. Toch is het belangrijk dat de activiteit verder reikt dan het tekenen alleen, en dat de groep nadenkt over de risico’ s van stereotypen en leert te achterhalen waar stereotypen vandaan komen, hoe ze ontstaan. 
 
Iedereen heeft stereotypen nodig om de wereld rondom zich te kunnen structureren. Ze zijn dus noodzakelijk. Daarom mogen we de stereotiepe opvattingen van de deelnemers niet veroordelen, noch evalueren. De evaluatie en discussie moeten er juist toe leiden dat we ons van deze stereotypes bewust worden en van het feit dat de beelden en veronderstellingen die we hebben vaak niet gebaseerd zijn op de realiteit. Ons bewust zijn van stereotypen en van het risico dat ze inhouden voor onze relatie met andere mensen is een belangrijk middel om vooroordelen die tot discriminatie leiden te voorkomen. 
 
Het is interessant op te merken dat we vaak geen stereotiep beeld hebben van mensen die we nauwelijks kennen, waar we geen contact mee hebben. Ga bijvoorbeeld eens na of je zo’n beeld hebt van mensen uit Slovenië, Moldavië of Bhutan: als we er al een hebben, kan dat enkel bestaan uit: “Het zijn aardige mensen”. Daarom kan je best in de lijst van woorden die getekend moeten worden een minderheidsgroep uit je land en één waarmee niemand van de groep contact heeft opnemen. Vraag wat de consequenties kunnen zijn van deze verschillen tussen stereotypen en de mogelijke redenen hiervoor. 
 
Waar komen stereotypen vandaan? Wat is de rol van de media, het onderwijs, de familie en leeftijdgenootjes?

Extra info

De regels en ideeën voor wat dient getekend, kunnen best aangepast worden aan de nationaliteit en de culturele context van de groep. De woorden op de lijst zijn suggesties die je kan aanpassen. 
Bijvoorbeeld: wanneer je nationaliteiten gebruikt, is het belangrijk dat je het tekenen van vlaggen of munteenheden ook verbiedt. Daartegenover, om raden te voorkomen, kan het belangrijk zijn om beschrijvingen te veranderen, en in een bepaalde volgorde aan te bieden.

Suggesties voor te tekenen woorden

Racisme-verschil-onderwijs-discriminatie-antisemitisme-vluchteling-conflict-Europeaan-inwoner van het eigen land- landbouwer- armoede- moslim- homoseksueel- gelijkheid- iemand met HIV- Roma (zigeuner)-Japanner-Rus-Afrikaan-mensenrechten-media-toerist-buitenlander-blinde persoon- liefde- Arabier- Moldaviër