Action learning

Bron:                    Bijkerk, L. & Van der Heide, W. (2006). Het gaat steeds beter! Activerende werkvormen voor de opleidingspraktijk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. p70 – 72.

 

Doelen:                 Problemen bespreekbaar maken

                            Oplossingen wegen en kiezen

 

Materiaal:             Flap en ophangmateriaal

 

Groep:                  6 tot 10 deelnemers

 

Voorbereiding:      Elke student brengt een probleemsituatie vanuit zijn / haar stage mee. Elke casus eindigt met een slotvraag.

 

Werkwijze:

 

1.    Inventariseer de meegebrachte probleemsituaties:

a.    Elke student leest deze voor.

b.    Niet langer dan een minuut.

c.    Zonder vragen uit de groep.

2.    De groep kiest één probleemsituatie.

3.    Vragen en antwoorden worden in twee kolommen op een flap gezet (20 minuten).

4.    Na beantwoording van de belangrijkste vragen geeft de inbrenger een samenvatting en een voorlopig antwoord op de eigen vraag (10 minuten).

5.    Desgewenst geeft de lerarenopleider een theoretische onderbouwing bij het probleem.

6.    Op basis van zijn antwoord kiest de inbrenger voor een actieve verwerkingsvorm zoals discussie en / of rollenspel (20 minuten).

7.    De groepsleden evalueren wat deze aanpak zowel voor de inbrenger als de overige groepsleden heeft opgeleverd (10 minuten).