Bron: Fiche rollenspel, Steunpunt GOK
Doelen: De mogelijke oplossing(en) voor een incident of dilemma in de school of beroepssituatie uitdiepen.
Een beslissingsproces in een organisatie leren kennen (de school, een onderneming, de plaatselijke overheid, de regering, een rechtszaak).
Duur: Lesuur of lesdeel
Werkwijze:
1. Alle studenten krijgen een situatie voorgelegd met een korte beschrijving van de rollen. Elke speler krijgt een uitvoerige beschrijving van zijn rol, de doelen die hij moet zien te bereiken en eventueel nog wat persoonlijke achtergrondgegevens. De groep krijgt de opdracht om binnen een bepaalde tijd een oplossing voor een probleem te vinden of een besluit te nemen.
2. De spelers nemen hun rollen op en de rest van de klas observeert (het hele proces of
bepaalde spelers).
3. Het spel wordt eerst besproken met de spelers en daarna met de klas. Is er een goede
oplossing / beslissing uit de bus gekomen? Waarom wel / niet?
Tips:
Bij het ontwikkelen van een rollenspel let je op de volgende punten:
Voorbeelden: