Het is aangewezen om deze competentie te evalueren / observeren in een zo authentiek mogelijke context: een les voor de medestudenten, een les tijdens de stage,… Geef de studenten bvb. de opdracht om een coöperatieve les uit te werken. Probeer die zelf bij te wonen of vraag de stagementor om onderstaand evaluatieformulier in te vullen. Neem dit formulier mee op in de stagemap als zelfevaluatie en / of vraag de studenten om in hun portfolio aan te geven wat hun ervaringen zijn met coöperatieve werkvormen.
Observator:
Lesinhoud:
Doel les:
Gehanteerde werkvorm:
| |||||
|
-
|
+/- |
+ |
++ | Waarom geef je deze score? |
De klasopstelling zorgt ervoor dat directe interactie wordt bevorderd (kinderen/ jongeren kunnen elkaar aankijken, hebben zicht op de leerkracht,…). |
|
|
|
|
|
De student maakt een doordachte groepssamenstelling. |
|
|
|
|
|
De opdracht zorgt ervoor dat elke leerling zich aangesproken voelt bvb. door gebruik van rollen, motiverende insteek, taak die aansluit bij de talenten van de leerling,… |
|
|
|
|
|
De student spreekt de kinderen / jongeren aan op hun verantwoordelijkheid voor het eigen gedrag. Hij houdt daarbij rekening met verschillen in mogelijkheden. |
|
|
|
|
|
De student gebruikt een structuur die leidt tot gedeelde verantwoordelijkheid o.a. rollen, verdeelde informatie, … |
|
|
|
|
|
De student heeft aandacht voor de attitudes en vaardigheden van de kinderen bvb. voorbereidende opdracht nodig?, expliciet melden bij de instructie?, opvolgen en bijsturen tijdens de opdracht,… |
|
|
|
|
|
De student laat spontane interactie van kinderen / jongeren toe. |
|
|
|
|
|
Er is een reflectiemoment waarbij er zowel aandacht is voor het product als de aanpak van de opdracht als de samenwerking. |
|
|
|
|
|
- Moet verbeteren, er wordt meer verwacht
+/ - Aanvaardbaar
+ Goed, voldoet aan de verwachtingen
++ Uitstekend, overtreft de verwachtingen