Doel: Zicht krijgen op de mate waarin de student diversiteit integreert in zijn manier van lesgeven.
Werkwijze:
In kader van de stagemap wordt de student gevraagd om bewijsstukken te verzamelen over de mate waarin:
Het is aangewezen om studenten voldoende informatie te geven over deze aspecten (al dan niet via een cursus, intervisie omtrent de thema’s, verwijzing naar andere vakken / lesinhouden,…).
Tips die je de studenten kan meegeven zijn de volgende:
Denk buiten het traditionele kader: je kan je lesvoorbereidingen, evaluatiedocumenten, lesmateriaal,… verzamelen, maar ook andere “bewijsstukken” zijn welkom.
- Denk bvb. aan de weergave van reflectiegesprekken met je stagementor, de leerlingen zelf,…
- Laat leerlingen een aantal deelaspecten evalueren aan de hand van een evaluatieformulier.
- Neem videofragmenten op.
- Neem foto’s van diverse lesactiviteiten.
- Selecteer fragmenten uit gebruikte handboeken.
- Geef weer welke evaluatievormen je gebruikte.
- …
- Ga voor elk bewijsstuk na:
- De relevantie voor de te bewijzen competentie: "In welke mate bewijst dit dat ik de competentie bezit / verder ontwikkel?".
- In welke mate is dit representatief voor je manier van werken?
- Staar je niet blind op eventuele tekorten. Het gaat eerder om een reflectie over de mate waarin je diversiteit nu al integreert in je didactisch handelen en wat je in de toekomst nog meer zou kunnen doen.
Variant: Geef volgende richtvragen mee voor observatielessen: