Studiebegeleiding van kinderen / jongeren thuis

Doel: 

Kennismaking met de leefwereld van diverse kinderen / jongeren.

Het bieden van ondersteuning aan kinderen / jongeren op vlak van studiebegeleiding.

Werkwijze:

De studenten krijgen de mogelijkheid tot een alternatieve stage of krijgen in kader van een module “diversiteit” de opdracht om gedurende een bepaalde tijdspanne bvb. 3 maanden een kind / jongere te begeleiden op vlak van leren studeren. De student begeleidt het kind / de jongere wekelijks. Er bestaan organisaties die de studieondersteuning opvolgen, o.a. vzw de Katrol en vzw het Scharnier.

Volgende afspraken worden gemaakt met de student:

  • Je houdt elke week een logboek bij van aan- en afwezigheden. Je houdt een exemplaar bij voor jezelf en je geeft eentje af aan de organisatie waarmee je samenwerkt (bvb. de Katrol / het Scharnier).
  • Je houdt van elke leerling een evolutie bij (Welke vorderingen maakt de leerling elke week? Zijn er problemen? Welke opmerkingen maak je deze week?...).
  • Bij problemen contacteer je onmiddellijk de organisatie en de lector.
  • Je zorgt dat je stipt aanwezig bent.
  • Je gaat deontologisch om met de informatie die je krijgt van de leerlingen en van de organisatie (op vertrouwelijke manier omgaan met gegevens).
  • Je bent vrij in je aanpak van de begeleiding, er is niet één goede manier. Wees creatief en werk met de interesses van je leerlingen!
  • Er zijn 16 contacten voorzien met je toegewezen gezin.
  • Je houdt je aan de afspraken en opmerkingen gemaakt door de organisatie.

De evaluatie gebeurt aan de hand van het logboek, gesprekken met de ouders, een reflectie op de ontwikkelde materialen en een reflectiemoment aan de hand van de volgende vragen: “Wat waren je sterke punten en je werkpunten?”, “Hoe reageerde je leerling(en) op de begeleiding?”, “Wat blijft je bij?”, “Wat heb je geleerd wat je kan inzetten in je job als leerkracht?”, “Wat zijn aandachtspunten bij contacten met ouders?”.

Zie “Venster op beroep 4 – diversiteit”, module Howest, academiejaar 2009 - 2010

Zie ook:

Brede School, Stad Gent

Proeftuin: “Studenten helpen kwetsbare ouders”, artikel Klasse, 03/10/2007

Tutorproject Arteveldehogeschool

Juchtmans, G. & Vandenbroucke, A. (2008). 't Scharnier: studieondersteuning aan huis. Een evaluatie. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven. HIVA