Doel:
Kennismaking met de leefwereld van diverse kinderen / jongeren.
Het bieden van ondersteuning aan kinderen / jongeren op vlak van studiebegeleiding.
Werkwijze:
De studenten krijgen de mogelijkheid tot een alternatieve stage of krijgen in kader van een module “diversiteit” de opdracht om gedurende een bepaalde tijdspanne bvb. 3 maanden een kind / jongere te begeleiden op vlak van leren studeren. De student begeleidt het kind / de jongere wekelijks. Er bestaan organisaties die de studieondersteuning opvolgen, o.a. vzw de Katrol en vzw het Scharnier.
Volgende afspraken worden gemaakt met de student:
De evaluatie gebeurt aan de hand van het logboek, gesprekken met de ouders, een reflectie op de ontwikkelde materialen en een reflectiemoment aan de hand van de volgende vragen: “Wat waren je sterke punten en je werkpunten?”, “Hoe reageerde je leerling(en) op de begeleiding?”, “Wat blijft je bij?”, “Wat heb je geleerd wat je kan inzetten in je job als leerkracht?”, “Wat zijn aandachtspunten bij contacten met ouders?”.
Zie “Venster op beroep 4 – diversiteit”, module Howest, academiejaar 2009 - 2010
Zie ook:
Proeftuin: “Studenten helpen kwetsbare ouders”, artikel Klasse, 03/10/2007
Tutorproject Arteveldehogeschool
Juchtmans, G. & Vandenbroucke, A. (2008). 't Scharnier: studieondersteuning aan huis. Een evaluatie. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven. HIVA