Casus

Doel:                      Studenten bekomen informatie m.b.t. een bepaald item bvb. omgaan met kinderen / jongeren met diabetes, dyslexie, autisme, uitdagend gedrag,…

                                     Studenten weten bij welke organisaties ze meer informatie kunnen vinden.

                              Studenten leggen contacten met schoolexterne organisaties.

Groepen:                Groepen van 4 à 5 studenten

Werkwijze:                   

Studenten krijgen de mogelijkheid om in groep een case uit te werken. Dit kan gaan over verschillende zaken bvb. diabetes, epilepsie, hoogbegaafdheid, ADHD, autisme, depressie, faalangst, kindermishandeling,…

Telkens komen dezelfde vragen terug, met name:

  • Wat is …?
  • Wat is de behandeling voor …?
  • Wat zijn de gevolgen voor het kind / de leerling?
  • Wat zijn de gevolgen voor de organisatie van lesactiviteiten / school?
  • Welke rol kan je als leerkracht opnemen?
  • Wat kan de school doen?
  • Met welke partners kan de school samenwerken?

Benadruk dat de studenten de case niet enkel verwerken aan de hand van zelfstudie, maar dat ze minstens met twee organisaties / interessante personen contact dienen op te nemen om een antwoord te formuleren op bovenstaande vragen.

Er wordt een moment voorzien waarbij de verschillende groepen de resultaten voorstellen en waarop ingegaan wordt op hun ervaringen:

  • Hoe verliep de samenwerking? Wie nam welke taak op zich? Sloten jullie compromissen? Welke talenten ondervonden jullie bij jullie medestudenten / wat was de meerwaarde om de anderen in jullie groep te hebben?
  • Hoe hebben jullie de taak aangepakt?
  • Met welke organisaties / personen spraken jullie? Hoe verliep dit? Konden jullie je vinden in de gegeven informatie?
  • Wat zijn aandachtpunten bij de communicatie met externen?
  • Hoe bereidt deze opdracht jullie voor op omgaan met diversiteit als leerkracht? 

Voorbeeld: diabetes

Zo klein, zo sterk!

 

Zo klein
zo sterk

pas 7 en al 5 jaar suikerziekte
8 keer prikken per dag
4 keer spuiten per dag

voor zo'n klein meisje toch heel pijnlijk
niemand die weet hoe je moeilijk je het soms hebt
dag na dag,nacht na nacht... telkens opnieuw die ziekte in gedachten

 

Selectie uit getuigenis gepost door Valérie,

te vinden op http://mydiabetesstory.skynetblogs.be (dd 13/04/2011)

 

Vragen casus

  1.  Wat is diabetes?
  2. Hoe wordt diabetes behandeld?
  3. Wat zijn de gevolgen van diabetes voor deelname aan klasactiviteiten? O.a. invloed op voeding (Wat bij kookactiviteiten, verjaardagen,….?), invloed op sportactiviteiten, gevolgen van insulinetoediening,…
  4. Hoe ervaart het kind dit?
  5. Welke rol kan je als leerkracht spelen?

Vb. Hoe ervoor zorgen dat kind opgenomen wordt in de klasgroep?, Hoe bijdrage kunnen leveren bij behandeling?, Hoe zit het met de communicatie met ouders?,…

6.   Wat kan de school doen?

Vb. Hoe ervoor zorgen dat de leerkrachten op de hoogte zijn?, Welke organisaties kunnen meer informatie leveren / de school ondersteunen? Hoe kunnen leerkrachten elkaar ondersteunen?

Voor meer informatie verwijzen we naar:

Burssens, E. & Ottoy, B. (2008). “Diabetes in de klas. Informatie en tips voor leerkrachten.” in “Praktijkgids voor de basisschool”. Mechelen: Wolters Plantyn

http://diabetesopschool.skynetblogs.be/

http://www.changingdiabetes.nl/diabetes/info/School-en-Diabetes.html?id=1-34581226521218: Bekijk zeker de videoreportage met getuigenissen van en over een kind in het basisonderwijs en een leerling in het secundair onderwijs!

http://www.diabetes.be/7/342/professionelen/informatievoorstudenten.aspx

http://www.diabetes.be/Default.aspx

http://www.diabetesforum.be/kinderen-diabetes/4359-diabetes-op-school.html

http://www.werelddiabetesdag.nl/dossier-diabetes-op-school-2009.html

www.diabetesopschool.nl

 

Vragen nabespreking

Hoe verliep de samenwerking? Wie nam welke taak op zich? Sloten jullie compromissen? Welke talenten ondervonden jullie bij jullie medestudenten / wat was de meerwaarde om de anderen in jullie groep te hebben?

    1. Hoe hebben jullie de taak aangepakt?
    2. Met welke organisaties namen jullie contact op? Welke informatie gaven deze jullie?
    3. Spraken jullie met ervaringsdeskundigen bvb. kind met diabetes, broers of zussen van kinderen met diabetes, klasgenootjes, ouders, leerkrachten,…?
    4. Wat leerden jullie uit de contacten met de organisaties / ervaringsdeskundigen?
    5. Hoe bereidt deze opdracht jullie voor op omgaan met diversiteit als leerkracht?