Doel: Studenten bekomen informatie m.b.t. een bepaald item bvb. omgaan met kinderen / jongeren met diabetes, dyslexie, autisme, uitdagend gedrag,…
Studenten weten bij welke organisaties ze meer informatie kunnen vinden.
Studenten leggen contacten met schoolexterne organisaties.
Groepen: Groepen van 4 à 5 studenten
Werkwijze:
Studenten krijgen de mogelijkheid om in groep een case uit te werken. Dit kan gaan over verschillende zaken bvb. diabetes, epilepsie, hoogbegaafdheid, ADHD, autisme, depressie, faalangst, kindermishandeling,…
Telkens komen dezelfde vragen terug, met name:
Benadruk dat de studenten de case niet enkel verwerken aan de hand van zelfstudie, maar dat ze minstens met twee organisaties / interessante personen contact dienen op te nemen om een antwoord te formuleren op bovenstaande vragen.
Er wordt een moment voorzien waarbij de verschillende groepen de resultaten voorstellen en waarop ingegaan wordt op hun ervaringen:
Voorbeeld: diabetes
Zo klein
zo sterk
pas 7 en al 5 jaar suikerziekte
8 keer prikken per dag
4 keer spuiten per dag
voor zo'n klein meisje toch heel pijnlijk
niemand die weet hoe je moeilijk je het soms hebt
dag na dag,nacht na nacht... telkens opnieuw die ziekte in gedachten
Selectie uit getuigenis gepost door Valérie,
te vinden op http://mydiabetesstory.skynetblogs.be (dd 13/04/2011)
Vragen casus
Vb. Hoe ervoor zorgen dat kind opgenomen wordt in de klasgroep?, Hoe bijdrage kunnen leveren bij behandeling?, Hoe zit het met de communicatie met ouders?,…
6. Wat kan de school doen?
Vb. Hoe ervoor zorgen dat de leerkrachten op de hoogte zijn?, Welke organisaties kunnen meer informatie leveren / de school ondersteunen? Hoe kunnen leerkrachten elkaar ondersteunen?
Voor meer informatie verwijzen we naar:
Burssens, E. & Ottoy, B. (2008). “Diabetes in de klas. Informatie en tips voor leerkrachten.” in “Praktijkgids voor de basisschool”. Mechelen: Wolters Plantyn
http://diabetesopschool.skynetblogs.be/
http://www.changingdiabetes.nl/diabetes/info/School-en-Diabetes.html?id=1-34581226521218: Bekijk zeker de videoreportage met getuigenissen van en over een kind in het basisonderwijs en een leerling in het secundair onderwijs!
http://www.diabetes.be/7/342/professionelen/informatievoorstudenten.aspx
http://www.diabetes.be/Default.aspx
http://www.diabetesforum.be/kinderen-diabetes/4359-diabetes-op-school.html
http://www.werelddiabetesdag.nl/dossier-diabetes-op-school-2009.html
…
Vragen nabespreking
Hoe verliep de samenwerking? Wie nam welke taak op zich? Sloten jullie compromissen? Welke talenten ondervonden jullie bij jullie medestudenten / wat was de meerwaarde om de anderen in jullie groep te hebben?