Dilemma

Bron:                                http://www.vredesopvoeding.be/dilemma.htm

Doel:                                       Studenten reflecteren over de omgang met collega’s en hun functioneren in een team

Werkwijze:

De studenten krijgen de opdracht om in groepjes van 4 à 5 een case uit te werken.

Bvb. De leerkracht Latijn van het derde jaar staat erg op discipline en dwingt deze streng af bij de leerlingen.  Op woensdag hebben zij het vierde lesuur les van deze collega.  Zij kregen een hele zware studie-opdracht voor de volgende dag.  Maar net op die woensdagnamiddag heb jij met hen een uitstap gepland.  Zij zullen om 22.00 uur terug zijn.  De leerlingen staan dus voor een dilemma: meegaan of studeren.  Zij komen je direct opzoeken.  Zij doen hun beklag over je collega.  Zij hebben geprobeerd om uitstel te krijgen voor de opdracht, maar er was geen ontkomen aan.  De betrokken leerkracht is niet meer op de school.  Vooraleer je met de leerlingen vertrekt, kan je hem niet meer contacteren om dit te bespreken.

1/ Bespreek de case a.d.h.v. volgende vragen:

  • Waarover gaat het in deze situatie?
  • Heb je zelf ook al dergelijke situaties meegemaakt?  Vertel!
  • Wat kan je als leerkracht doen in deze situatie(s)?  Wat wil je bereiken?  Motiveer dit ook.
  • Waarover zou je meer moeten weten om met dergelijke situatie te kunnen omgaan? 

Formuleer dat in de vorm van vragen waarop je een antwoord wil of van leerdoelen die je wil bereiken.

2/ Ga op zoek naar informatie, naar antwoorden op je/jullie eigen vragen.
Je kan hiervoor doorklikken naar interessante links.

Zie http://www.vredesopvoeding.be/dilemma.htm

Bespreek de casus plenair.