Bron: Activiteit “Wat heet intercultureel?” uit de map “Sociaal competente leerkrachten, een werkmap voor de leerkrachtenopleiding, leren omgaan met diversiteit, grenzen en grensoverschrijdend gedrag, seksualiteit en intimiteit.” (2001) CGSO Trefpunt / Vormingscentrum Jos van Ussel, Steunpunt Intercultureel Onderwijs UGent, Refleks, p 55 – 66
Opmerking: de activiteit werd aangepast aan de nieuwe visie van het Steunpunt Diversiteit en Leren (het vroegere Steunpunt Intercultureel Onderwijs)
Groepen: groepjes studenten (4 à 5 studenten per groep)
Doelen: Bewustwording van de eigen visie over diversiteit
Reflectie over hoe men kan omgaan met diversiteit in de klas
Modelfunctie opdracht
Werkwijze:
1. Verdeel de studenten in groepjes van 4 à 5 studenten.
2. Elke groep krijgt de volgende A-activiteit:
Bronnen:
ii. De competentie omgaan met diversiteit
iii. Basiscompetenties
iv. Een leeromgeving voor omgaan met diversiteit
3. Elke groep krijgt een andere B-activiteit:
Bronnen:
4. De groepen stellen het resultaat van hun B-activiteit voor.
5. Er volgt een discussie waaruit een aantal kenmerken worden afgeleid van onderwijs dat omgaan met diversiteit bevordert.