Leren omgaan met diversiteit is samen betekenis construeren door interactie met elkaar, tussen lerenden én tussen leerkracht en lerenden. Dialoog is een vertrekpunt voor gezamenlijke en doelgerichte reflectie opdat men zich bewust wordt van interpretaties van de wereld en van de perspectieven die de waarneming en het handelen sturen. Omgaan met diversiteit omvat het opzij zetten van de eigen standpunten en belangen om vanuit een onderzoekende houding over de anderen na te denken en te kunnen komen tot overeenstemming. Het spreekt voor zich dat iemand dit enkel kan overbrengen aan anderen als die persoon zelf kan omgaan met diversiteit. Omgaan met diversiteit start dan ook in de eigen context.
|
1. Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
1.8. Observatie en evaluatie voorbereiden (in overleg met collega’s en experten)
1.10 In overleg met het team deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school.
1.13 De leerkracht kan leer-en ontwikkelingsprocessen opzetten, zowel vanuit de inhouden van zijn/haar vakgebied, als vanuit een vakoverschrijdende invalshoek.
2. Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
2.5 Adequaat omgaan met kleuters / leerlingen in sociaal-emotionele probleemsituaties en met kinderen met gedragsmoeilijkheden
2.6 De fysieke en geestelijke gezondheid van de kleuters / leerlingen bevorderen
2.7 Communiceren met kleuters met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.
4. Functioneel geheel 4: de leraar als organisator
4.2. Een kindgericht / soepel en efficiënt les-en dagverloop creëren, dat past in een korte-en langetermijnplanning / passend in een tijdsplanning vanuit het oogpunt van de leerkracht en de leerlingen.
6. Functioneel geheel 6: de leraar als partner van de ouders of verzorgers
6.2. Met ouders/verzorgers communiceren over het kind in de school op basis van overleg met collega’s of externen.
6.3. In overleg met het team de ouders/verzorgers informeren over en betrekken bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van de ouders
6.4. Met ouders/verzorgers in dialoog treden over opvoeding en onderwijs
6.5 In Standaardnederlands of in een ander passend register, communiceren met ouders en verzorgers met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties.
6.6 De leerkracht kan strategieën inzetten / ontwikkelen om te communiceren met anderstalige ouders.
7. Functioneel geheel 7: de leraar als lid van een schoolteam
7.1 De leerkracht kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam.
7.3. De eigen pedagogische en didactische opdracht en aanpak in teamverband bespreekbaar maken
7.4 De leerkracht kan zich documenteren over de eigen rechtspositie en die van de leerlingen.
7.5 In Standaardnederlands adequaat in interactie treden met alle leden van het schoolteam.
8. Functioneel geheel 8: de leraar als partner van externen
8.1. In overleg met collega’s contacten leggen, communiceren en samenwerken met externe instanties, die onderwijsbetrokken initiatieven aanbieden.
8.2 (secundair onderwijs) De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven.
8.3 (secundair onderwijs) De leerkracht kan, onder meer met het oog op gelijkeonderwijskansen en in overleg met collega’s, contacten leggen, communiceren en samenwerken met de brede sociaal-culturele sector.
8.4 (secundair onderwijs) De leerkracht kan in Standaardnederlands adequaat in interactie treden met medewerkers van onderwijsbetrokken initiatieven en van stage-of tewerkstellingsplaatsen.
Attitudes:
Als veel studenten (niet) goed scoren met betrekking tot deze competentie, hoe zou je dit kunnen verklaren?
Om deze competentie te kunnen evalueren, is het belangrijk om met volgende punten rekening te houden:
Verschillende situaties:
Verschillende perspectieven:
(competenties studenten versterken en positieve impact op schoolloopbaanontwikkeling kinderen / jongeren)
Lenny Gerinckx
Projectmedewerker “Bruggen bouwen voor gelijke onderwijskansen”, Steunpunt Diversiteit en Leren
Bronnen:
De uitwerking kwam tot stand i.s.m. de lerarenopleidingen van de partnerinstellingen van het project “Bruggen bouwen voor gelijke onderwijskansen”.