De student leert de eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid zien en ernaar te handelen.
Werken aan omgaan met diversiteit is te verantwoorden vanuit drie invalshoeken:
- Normatieve visie: onderwijs moet sociaal rechtvaardig zijn en gelijkheid in de samenleving en in het onderwijsveld nastreven.
- Instrumentele visie: onderwijs dient de voordelen van de aanwezige diversiteit te benutten nl. positief effect op het leren van kinderen en jongeren én voorbereiding op deelname aan pluriforme samenleving.
- Pragmatische visie: de school functioneert beter als organisatie door te vertrekken vanuit respect en waardering voor elkaar.
Deze drie invalshoeken vullen elkaar aan en versterken elkaar.
Met deze verantwoording in ons achterhoofd geven we onderwijs een dubbele opdracht inzake omgaan met diversiteit, met name:
- Omgaan met diversiteit als doelstelling van burgerschapsvorming in een plurale democratische samenleving (leren voor diversiteit).
- Diversiteit benutten als middel tot realisatie van gelijke onderwijskansen (leren in diversiteit).
Deze competentie gaat over de mate waarin de student overtuigd en doordrongen is van deze opdracht.
Subcompetenties
Omgaan met diversiteit in het beroepsprofiel en de basiscompetenties van de leraar
- Functioneel geheel 1: de leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen
-
1.3 De leerinhouden/leerervaringen selecteren (omgaan met diversiteit is een competentie die men voor alle leerlingen in alle klassen dient na te streven)
- 1.10 In overleg met het team deelnemen aan zorgverbredingsinitiatieven en die laten aansluiten bij de totaalbenadering van de school. (onderschrijven dat zij een verantwoordelijkheid hebben in het creëren van een schoolbeleid dat consequent aandacht heeft voor diversiteit)
- Functioneel geheel 2: de leraar als opvoeder
-
2.2 De emancipatie van de kleuter / de leerlingen bevorderen (de competentie omgaan met diversiteit voor alle leerlingen nastreven)
- 2.3 Door attitudevorming kleuters / leerlingen op individuele ontplooiing en maatschappelijke participatie voorbereiden
- 2.4 Actuele maatschappelijke ontwikkelingen hanteren in een pedagogische context
- Functioneel geheel 5: de leraar als innovator – de leraar als onderzoeker
-
5.1. resultaten van onderwijsontwikkelingswerk en vernieuwende elementen aanwenden en aanbrengen.
- 5.2 Kennisnemen van toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk.5.3 Het eigen functioneren in vraag stellen en bijsturen.
- Functioneel geheel 7: de leraar als lid van een schoolteam
-
7.1 De leerkracht kan overleggen en samenwerken binnen het schoolteam. (verantwoordelijkheid in het creëren van een schoolbeleid dat aandacht heeft voor diversiteit)
- Functioneel geheel 8: de leraar als partner van externen
-
8.3 (secundair onderwijs)De leerkracht kan, onder meer met het oog op gelijke onderwijskansen en in overleg met collega’s, contacten leggen, communiceren en samenwerken met de brede sociaal-culturele sector.
- Functioneel geheel 9: de leraar als lid van de onderwijsgemeenschap
-
9.1. Deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's9.2. Dialogeren over het beroep van de leraar en de plaats ervan in de samenleving.
- Functioneel geheel 10: de leraar als cultuurparticipant
-
10.1. Actuele thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen rond de volgende domeinen het sociaal-politieke domein; het sociaal-economische domein; het levensbeschouwelijke domein; het cultureel-esthetische domein; het cultureel-wetenschappelijke domein.Attitudes:
- A1 beslissingsvermogen: durven een standpunt in te nemen of tot een handeling over te gaan, en er ook de verantwoordelijkheid voor dragen.
Evalueren & observeren
Als veel studenten (niet) goed scoren met betrekking tot deze competentie, hoe zou je dit kunnen verklaren?
Om zicht te krijgen op het belang dat studenten hechten aan omgaan met diversiteit, kan men met de studenten de discussie aangaan n.a.v. een groepsopdracht, een stage, portfolio,…
Vragen die gesteld kunnen worden zijn:
- Hoe relevant vind je de competentie “omgaan met diversiteit”?
- Hoe belangrijk is deze competentie voor je taak als leerkracht?
- In welke situaties is deze competentie nuttig?
- Waar, wanneer heb je het belang van deze competentie ervaren?
- Hoe werk je aan deze competentie in je lespraktijk?
- Wat heb je reeds gedaan?
- Wat waren je ervaringen hiermee?
- Wie heeft je geïnspireerd?
- Welke informatie heb je verzameld?
- …
- Wat zijn je vorderingen in het verwerven van deze competentie?
- Hoe ervaar je het werken aan omgaan met diversiteit?
- Hoe ver sta je in het beheersen van deze competentie? Wat kan je al?
- Hoe ben je de laatste periode geëvolueerd? Welke stappen heb je gezet?
- Wat zijn aandachtspunten naar de toekomst toe?
- …
Gebaseerd op de opdracht “Globaal beeld: gelijke onderwijskansen” uit “Portfolio GOKcompetenties binnen de lerarenopleiding”
Activiteiten
Interpreteren & analyseren
- Heb je zicht op de visie die studenten hebben ten aanzien van diversiteit? Is het pedagogisch-didactisch klimaat van die aard dat studenten hun mening durven / kunnen / willen / mogen uiten?
- Hebben studenten zicht op hoe ze om kunnen gaan met diversiteit en waar de grenzen hierbij liggen (zowel in negatieve als positieve zin)? Kennen de studenten bvb. de minimale wettelijke vereisten? Zijn de studenten op de hoogte van de opdracht die een leerkracht heeft inzake omgaan met diversiteit vanuit de eindtermen / ontwikkelingsdoelen / het beroepsprofiel van de leerkracht?
- In welke mate zijn studenten op de hoogte van factoren die gelijke onderwijskansen bevorderen?
- Weten studenten hoe ze het verschil kunnen maken voor het creëren van gelijke onderwijskansen?
- Ga je als lerarenopleider de discussie aan over het belang van werken aan gelijke onderwijskansen en omgaan met diversiteit?
Mogelijke acties
- Studenten screenen eigen handelen in kader van omgaan met diversiteit.
Cf. DISCO – DiversiteitsSCreeningOnderwijs, Steunpunt Diversiteit en Leren. DISCO omvat instrumenten voor het basis en het secundair onderwijs. De instrumenten op leerkrachtniveau zijn bruikbaar voor het ontwikkelen en waarnemen van de competentie omgaan met diversiteit bij studenten.
Bespreking tienkamp:
- Wat vinden jullie van de tienkamp?
- Welk belang hechten jullie aan de verschillende onderdelen?
Concrete inhouden & activiteiten
Uitwerking
Lenny Gerinckx
Projectmedewerker “Bruggen bouwen voor gelijke onderwijskansen”, Steunpunt Diversiteit en Leren
Bronnen:
- “Bruggen bouwen voor gelijke onderwijskansen. Visie op de integratie van diversiteit en competenties omgaan met diversiteit in de lerarenopleiding.” Visietekst in kader van het project “Bruggen bouwen voor gelijke onderwijskansen”.
- “Sociaal competente leerkrachten, een werkmap voor de leerkrachtenopleiding, leren omgaan met diversiteit, grenzen en grensoverschrijdend gedrag, seksualiteit en intimiteit.” (2001) CGSO Trefpunt / Vormingscentrum Jos van Ussel, Steunpunt Intercultureel Onderwijs UGent, Refleks
- Cannon, M. (2002). Changing perspectives Cultural values, diversity and equality in Ireland and the Wider World, a resource for civic, social and political education. CDVEG Curriculum Development Unit, the National Consultative Committee on Racism and Interculturalism.
- D’Haveloose, E. (2008). Diversiteit is de norm. Leren omgaan met diversiteit de boodschap. Universiteit Gent: Steunpunt Diversiteit en Leren.
- DISCO – DiversiteitsSCreeningOnderwijs, Steunpunt Diversiteit en Leren.
- Koning Boudewijnstichting (2008). "De wereld op je bord. Brandende kwesties, ontwijken of aanpakken? Tips voor Vlaamse leerkrachten om controversiële thema’s te bespreken in de klas. Hoe kunnen leerkrachten zorgen dat er op school een dialoog tot stand komt over moeilijk bespreekbare thema’s, waarbij respect wordt getoond voor elkaars mening?"
- Sierens, S. (2007). Leren voor diversiteit. Leren in diversiteit. Burgerschapsvorming en gelijke leerkansen in een pluriforme samenleving. Een referentiekader. Universiteit Gent: Steunpunt Diversiteit & Leren.
- Steunpunt associatie KULeuven: Cego, Steunpunt NT2, UGent: Steunpunt ICO (2004). “Portfolio GOKcompetenties binnen de lerarenopleiding”
De uitwerking kwam tot stand i.s.m. de lerarenopleidingen van de partnerinstellingen van het project “Bruggen bouwen voor gelijke onderwijskansen”.